Gry planszowe

Pewnie każdy z Was miał okazje zagrać w kultowe już gry takie jak
Chińczyk, Bierki, Scrabble czy Monopol.
Obecnie na rynku nastąpił wysyp gier planszowych, które mają sporą rzeszę fanów,
 przyciągają starszych i młodszych, są świetnym sposobem na spędzenie wspólnie czasu w gronie rodziny i znajomych.


Ja osobiście uwielbiam planszówki, dlatego postanowiłam przedstawić Wam
 kilka moich ulubionych gier.
Zacznę od tych, w które można zagrać również z młodszymi uczestnikami spotkania, a następnie przejdę do tych przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych.

Gra Hedbanz, czyli Zgadnij kim jesteś!
Gra przeznaczona jest w zasadzie dla dzieci w wieku 7+, ale przecież każdy z nas ma w sobie coś z dziecka, więc dlaczego by nie zagrać? W grze może brać udział od 2 do 6 graczy (w pudełku znajduje się 6 opasek). Zabawa rozpoczyna się kiedy każdy gracz otrzyma równą ilość żetonów, ma na głowie opaskę i wylosował z pośród 74 kart jedną z nich i nie patrząc co jest na obrazku, umieścił ją na swojej opasce. Gracz (zaczynając od najmłodszego) zadaje pytania, aby dowiedzieć się kim jest (co przedstawia jego obrazek). Karty z obrazkami są z różnych kategorii, znajdziemy na nich np. zwierzęta, przedmioty czy też jedzenie. W związku z tym nasówa się mnóstwo pytań np.: jaki mam kolor? czy można mnie zjeść? czy jestem zwierzęciem? Czas na zadawanie pytań odmierza dołączona do zestawu klepsydra. Jeśli gracz zgadnie w odpowiednim czasie - oddaje jeden żeton do banku i jest coraz bliżej wygranej. Zwycięzcą zostaje ten, kto pierwszy pozbędzie się żetonów. Jeśli graczowi skończył się odmierzany czas, przechodzimy do następnej osoby zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a poprzedni gracz zadaje pytania kiedy znów nadejdzie jego kolej, nie zmieniając karty dopóki jej nie odgadnie.

Dixit - gra, w której obraz jest wart więcej niż słowa
Jest to jedna z moich ulubionych gier - gra skojarzeń. Gra przeznaczona jest dla osób powyżej 8 roku życia, a w rozgrywce może brać udział od 3 do 6 graczy. Każdy z graczy otrzymuje po 6 kart (łącznie w zestawie jest ich 84). Osoba rozpoczynająca grę zostaje tzw. "bajarzem", wybiera jedną ze swoich kart, nie pokazując jej pozostałym graczom i wymyśla do niej skojarzenie. Może to być dźwięk, cytat, pojedyncze słowo, a nawet piosenka - w tej kwestii nie ma żadnych ograniczeń. Pozostali gracze wybierają spośród swoich kart taką, która ich zdaniem najlepiej pasuje do podanego hasła i kładą na stole obrazkiem do dołu, aby pozostali gracze jej nie widzieli. Następnie "bajarz" tasuje wszystkie karty, łącznie ze swoją i odkrywając układa je na stole. Gracze dokonują wyboru, która karta należy do "bajarza", poprzez dołączone do zestawu kartoniki z numerami. Kiedy wszyscy już wybiorą, rozpoczyna się przyznawanie punków.

"Jeśli nikt nie zgadnie, która karta należała do bajarza, bo jego skojarzenie było zbyt abstrakcyjne, to nie otrzymuje on żadnych punktów, a nagradzani są pozostali gracze. Podobnie jeśli wszystkie głosy wskażą kartę bajarza – to znaczy, że skojarzenie było za proste, albo zbyt dosłowne.
W innych kombinacjach przydzielane są punkty i uwaga, jeśli którykolwiek z graczy zagłosuje na zagraną przez Ciebie kartę, bo zagrałeś coś co jego zdaniem lepiej pasowało do skojarzenia to dostajesz bonusowe punkty!"
Dzięki zdobytym punktom przesuwasz wybranym przez siebie pionkiem - króliczkiem po torze znajdującym się wewnątrz pudełka. Wygrywa ten kto pierwszy dotrze do mety. Zatem - niech wygra najlepszy!

5 sekund - edycja specjalna
Posiadam wersję gry w niebieskim pudełku, czyli wersję, w której pytania stworzyli gracze dla graczy! Ponadto w zestawie znajdują się puste karty, na których można stworzyć własne pytania dla urozmaicenia rozgrywki. Jest to również gra, w której dozwolona liczba graczy to od 3 do 6, dla graczy w wieku 8+.
Zaczynamy - pudełko z kartami pytań (362 dwustronnych kart - łącznie 724 pytania) najpełniej ustawić na środku, aby każdy z graczy miał do nich swobodny dostęp. Osoba rozpoczynająca grę, losuje pytanie i czyta je graczowi siedzącemu na tzw. "gorącym krześle" (czyli kolejnej osobie, zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Zaraz po przeczytaniu pytania uruchamia się czasomierz, od tego momentu gracz ma dokładnie 5 sekund na udzielenie 3 poprawnych odpowiedzi. Jeśli gracz udzielił poprawnych odpowiedzi w wyznaczonym czasie, może przesunąć swój pionek w stronę mety i wylosować kartę z pytaniem dla kolejnego gracza. W przypadku pomyłki, albo upływu regulaminowego czasu pytanie przechodzi do następnego gracza, który udzielając odpowiedzi nie może powtórzyć odpowiedzi poprzedniej osoby!
Każdy z graczy otrzymuje również jedną kartę "zmiana" i jedną "następny". Gracz może użyć jednej z nich zaraz po przeczytaniu pytania. "Zmiana" - oznacza prośbę o przeczytanie innego pytania, natomiast "następny" - jest to przekazanie pytania kolejnemu graczowi. Dlatego też warto być uważnym podczas czytania pytania, ponieważ w każdej chwili może ono trafić właśnie do Ciebie!
Szalona i zabawna gra dla rodziny i przyjaciół.


5 sekund +
Ta wersja gry przeznaczona jest już wyłącznie dla graczy pełnoletnich. Zasady gry nie różnią się od wersji familijnej. Natomiast pytania są bez cenzury, a odpowiedzi nie obejdą się bez dwuznacznych aluzji. Proste? hmm.. Tak Ci się tylko wydaje - spróbuj odpowiedzieć na zaskakujące lub krępujące pytanie w 5 sekund. Powodzenia! 😏





    Ego - pytaj o co chcesz, nie ma tematów tabu
    Gra przeznaczona dla osób w wieku 14+, może wziąć w niej udział od 2 do 6 graczy. Okrzyknięta hitem imprez. Pytania dotyczą różnych tematów tj. sprawy społeczne, kolory, zazdrość, sprawy rodzinne itp. Każdy z graczy otrzymuje  zestaw trzech dużych żetonów 1, 2 i 3 czerwonymi kropki oraz 20 małych żetonów. Następnie każdy z graczy oddaje 10 małych żetonów do wspólnej puli (nadliczbowe żetony zostaw w pudełku). Gracz rozpoczynający losuje jedno z 400 pytań i odczytuje je na głos razem  z wariantami odpowiedzi. W tajemnicy przed innymi graczami dokonuje wyboru poprzez położenie na stole dużego żetonu z numerem odpowiedzi (na razie tak, aby pozostali gracze go nie widzieli). Uczestnicy gry również dokonują wyboru w ten sam sposób, tylko tym razem próbują odgadnąć jakiego wyboru dokonał narrator. Dodatkowe obstawiają pewność swojej odpowiedzi małymi żetonami (120 sztuk w zestawie), gracz może obstawić 1 żetonem odpowiedź, której nie jest zbyt pewny lub 2 kiedy jest pewny, że zna Twoją odpowiedź. Po odsłonięciu dużych żetonów rozpoczyna się podział wygranej. Gracz czytający pytanie otrzymuje tyle żetonów z puli, ilu graczy odgadło jego odpowiedź. Gracze, którzy wskazali poprawną odpowiedź, dostają z puli dwa razy tyle ile obstawiali.Gracze, którzy nie domyślili się prawidłowej odpowiedzi, odkładają do puli małe żetony, które obstawili. Gra kończy się w momencie kiedy we wspólnej puli nie będzie już małych żetonów. Zwycięzcą zostaje gracz, który najlepiej rozpracuje swoich przeciwników i zdobędzie największą ilość małych żetonów.


    Loża szyderców - szydzisz czy się wstydzisz?
    Pierwszy raz zagrałam w Lożę szyderców w wersji white jakieś 1,5 roku temu. Jest to dość specyficzna rozgrywka, która nie każdemu przypadnie do gustu. Obecnie posiadam wersję black, w której zamknięto najczarniejsze demony! Gra przeznaczona jest dla osób wieku 16 - 99. Po grze można spodziewać się wszystkiego. Autorskie teksty, dopasowane do polskiego kanonu humoru, przekraczają wszelkie normy i są niecenzuralne. A producent ostrzega:  "szyderca został na dobre spuszczony z łańcucha i trafił wprost do czarnego pudła. Tym samym gra przeznaczona jest jedynie dla najtwardszych zawodników."
    Jak grać? Na początek należy potasować karty pytań (90 sztuk) i karty odpowiedzi (400 sztuk). Ochotnik zostaje sędzią i wybiera kartę ze stosu pytań czytając na głos jej treść i umieszcza ją na stole. Pozostali gracze rzucają po jednej karcie odpowiedzi, tak aby tekst nie był widoczny dla innych graczy. Właściciel najlepszej szydery wybranej przez sędziego otrzymuje pierwszy punkt. Następnie sędzią zostaje kolejna osoba. Jedna gra składa się z 13 rund. Wygrywa zdobywca największej ilości punktów. 
    W zestawie znajdują się też karty specjalne, czyli karty Joker -  po przeczytaniu jej przez sędziego zmienia pytanie na stole na to, które znajduje się na karcie. Odpowiedzi rzucone przez graczy nie mogą zostać zmienione. Natomiast gracz, który użył Jokera ma obowiązek dobrania karty i udzielenia odpowiedzi na pytanie znajdujące się na Jokerze.
    Inną opcją na urozmaicenie rozgrywki jest - Liberum Veto. Nie zgadzasz się z wyborem sędziego? Krzyknij Veto! Jeśli uważasz, że Twoja odpowiedź jest najlepsza. Wówczas gracze zagłosują czy karta Twoje czy też ta wybrana przez sędziego jest lepsza. Jeśli wygrałeś dostajesz punkt, jeśli nie - tracisz go wraz z prawem do kolejnego "veto".
    A co jeśli rozgrywka przeciąga się w nieskończoność, bo ktoś nie może się zdecydować jaką odpowiedź wybrać? Też jest na to sposób - gracz, który odpowie jako pierwszy odlicza do 9, a gracze, którzy nie zdążą odpowiedzieć na czas nie biorą udziału w rundzie.

    Znasz? Lubisz te gry? A może chcesz podzielić się jaka jest Twoja ulubiona gra i krótkim opisem zostawionym w komentarzu zachęcić innych miłośników planszówek do zagrania właśnie w nią?
    Zapraszam i zachęcam do dzielenia się opiniami o grach planszowych.
    A może właśnie w ten sposób ktoś wychwyci swoją nową perełkę.





      Komentarze

      1. Cóż... ja jeśli po jakieś planszówki sięgam to raczej po te nieco "fabularyzowane", zwykle fantastyczne. Niemniej - nie jestem osobą kompetytywną i negatywna interakcja to nie jest coś, co mnie bawi, dlatego raczej unikam. :D

        OdpowiedzUsuń
      2. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

        OdpowiedzUsuń

      Prześlij komentarz